Tuesday, October 11, 2022

Eco Adventure Buaya Sangkut Part I

Assalamualaikum semua

Harap blog saya masih belum bersawang la. Korang baca tak posting-posting saya sebelum nim? Kalau rajin, boleh la baca semua entries. Terima kasih sebab support. Well, kali ini punya entry lain dari lain. Kite lupakan sebentar produk reviews sebab kali ini saya nak ceritakan pengalaman masuk  keTaman Negara Endau Rompin anjuran Tourism Malaysia Wilayah Selatan (TMWS). Terima kasih ketua projek, Yana sebab sudi jemput influencer suam-suam kuku macam saya. erh. ahahahahahaha

Ini bukan jemputan la, ini adalah tuntutan kerja, saya sebenarnya staff Tourism Malaysia Wilayah Selatan, saja claim sebagai influencer..hahahaha..oklah jomlah kita mulakan pengembaraan kita di Taman Negara.

Hari Pertama

Berkumpul seawal pukul 7 pagi tapi bagi peserta lain la. Aku nim pukul 6.15 dah terpacak kat ofis untuk angkat-angkat barang dari ofis kat menara JLAND tuh ke tingkat bawah. Punggah punya punggah dah pukul 7 pagi. Korang tahu aku punggah barang dengan siapa? Dengan boss aku. haaaa. Mana nak cari boss yang ringan tulang macam tuh. Ok done kipas.

Bukan main lentik posing

Banyak barang-barang yang dipunggah masuk kenderaan 4X4. Semua barang-barang masak ini untuk camping 3 hari 2 malam kat sana. Jangan bimbang ye, trip ini trip to heaven sebab makanan tak pernah putus, ok. Kenderaan 4X4 ini bergerak dari pejabat terus ke Pejabat Taman Negara Johor-Kahang. Tapi bukan aku la yang naik. Kita suruh tukang masak yang ditempah khas dari TMWS yang naik Kak Su dan Hafiz. Dah siap punggah barang, kami dan peserta lain pun menaiki bas ke Pejabat Taman Negara Johor-Kahang.

Pejabat Taman Negara Johor-Kahang

Dari pukul 7.30 gerak dari pejabat akhirnya sampai kat daerah Mersing, 2 jam jugaklah kot. Sementara menunggu peserta lain sampai, kami agihkan bag bekalan kepada peserta yang ada untuk hiking ke Buaya Sangkut untuk keesokkan harinya. Semua peserta dapat satu bag yang diisi dengan makanan agar semuanya kekal bertenaga untuk meneruskan perjalanan. gittew.
Muka serius tengah cari peserta nak agihkan bag untuk hiking
Kak Su, Hafiz, me and Yana

Bekalan untuk hiking

Terima kasih kepada Emazol Kitchen sebab sudi untuk menaja program TMWS. Untuk buat tempahan korang boleh klik kat emazolskitchen

Ok, once kesemua peserta sampai kami pun diagihkan kepada beberapa kumpulan untuk menaiki 4X4 dari Pejabat Taman Negara Johor-Kahang ke Nature Education & Research Centre (NERC). Perjalanan mengambil masa selama 2 jam.

Melalui jalan yang tak berturap

Bersusun 4X4

Ini je aku sempat snap sebab sepanjang perjalanan aku duk bercakap

Seronok weh naik 4X4 nim kat jalan yang tak rata. Habis bergoyang badan saya. Sekejap ke kiri sekejap kat tengah, sekejap ke kanan sambil nak mengumpat lagi. Banyak benda la nak cakap  dalam kenderaan.

Di tengah perjalanan ke NERC, kesemua kenderaan akan berhenti di jambatan untuk mengambil gambar. Kat sini memang port untuk bergambar. Tapi aku lupa nak ambik scenery so korang hadap jelah gambar aku posing

Victoria Secret punya model versi muslimah

Me with 4X4

Geng Dapur Buaya Sangkut

Perjalanan diteruskan dan stop seterusnya di pintu masuk NERC

Posing dimana-mana

Dah sampai NERC, kita punggah barang keluar dari 4X4 dan bersiap untuk makan tengahari sebelum menaiki bot panjang ke Kuala Jasin. Kami menumpang makan di kafe NERC.

Influencers Khairul Amin dan  Sufian Ghaffar (klik kat link,jangan lupa untuk follow) bersama produk minuman tajaan oleh haos.ek

Menu makan tengahari (me first time makan nasi ambeng, sedap ghupanya)

Selesai makan tengahari dan siap jamak dan qasar solat, jomlah kite menuruni tangga ke jeti untuk menaiki bot panjang ke Kuala Jasin.

bot panjang

Muka excited naik bot

Jangan nak buat jakun sangatlah  padahal dulu masa kecik-kecik biasa je naik bot penambang dari Pulau Duyong ke bandar Kuala Terengganu. Berlakon je lebih. hahahaha.

Once dah sampai Kuala Jasin nak kena trekking pulak ke Kuala Merong. Penat lahai dengan bag lagi, backpack yang berat lagi. Nasib baik bahu masih lagi utuh, kalau tak dah bongkok 7 dah duk carry backpack berat-berat.

menyelusuri sungai dan berpaut pada tali yang rapuh, gittew

sempat pose walaupun separuh basah

muka ada senyum sebab ada camera

Penatlah trekking 1 jam kot tapi akhirnya kami sampai di Kuala Marong, iaitu tempat perkhemahan kami. Alhamdulillah camp tent dah siap pasang. Me sebagai ajk, mengagih-agihkan peserta untuk setiap tent.
camp tent di Kuala Marong

Lepas dah sampai, unpack barang kami terus proceed ke Air Terjun Upeh Guling. Perjalanan memakan masa dalam 15 minit sahaja dengan jaraknya 500 meter. Tapi make sure la pakai stoking sebab korang mungkin akan dihantui oleh lembaga kecil yang melekat dan menghisap darah anda. Apakah? Pacatla woiiii

Faezah, boss and me
Pari-pari hutan bersama atok kebayan

picture perfect

Inilah kegembiraan sementara saya sebelum digigit pacat. Hampir menagis aku kegelian. Saya masuk je hutan tapi jarang la nak kena gigit pacat. Kali ini punya pengalaman merupakan pengalaman kedua kena gigit pacat. Sebelum ini sebab masuk dusun, itu pon 2009, lepas tuh dah tak masuk dusun yang masuk pun hutan untuk hiking.

Beraninya pacat hisap darah aku, kat betis pulak tuh

Menjerit aku bila kena pacat. Terima kasih kepada si tukang cabut pacat. Once dah cabut, cepat-cepat la aku balik ke camp site kat Kuala Marong. Balik cepat pun sebab untuk siapkan makan malam. Menu utama adalah BBQ ayam, lamb grill, udang dan juga sosej, makan pulak dengan nasi goreng.

Head chef Yana sedang gigih membakar

Part saya grillkan kambing dengan sosej. Tapi itulah, tak ada pulak gambarnya. Almaklumlah sibuk menjalankan tugas, sampai lupa nak bergambar. Dah la makanan pun tak sempat nak ambik gambar tapi sebenarnya bukan tak sempat tapi MALAS. Ini pun gambar belas ihsan orang lain. Terima kasih la ye. Malas la nak kredit sebab blog saya nim blog sendu. Tapi yang penting, habis wehh makanan. Saya selaku geng dapur TMWS sangat gembira melihat makanan yang disediakan licin. Chewah!!!.

Makan sudah, minum pun sudah. Ingat boleh berehat? Nope. Aktiviti seterusnya adalah aktiviti burung hantu. Kami diminta untuk tutupkan semua lampu suluh dan bersedia untuk misi mencari cahaya di atas jalan. Masa ini, mata kita akan mengaktifkan night mode dan akan adapt kepada pesekitaran. Masa yang diperlukan 5 minit dan selepas itu, kita akan dapat melihat sinar-sinar seperti bintang-bintang gemerlapan di atas langit tapi bezanya gemerlapan kat atas tanah. Maaflah, tak ada masa nak ambik gambar. HP tengah cas, dan aku malas. Sebab kat sana kerja saya menumpang camera orang, orang ON jer camera, kita pun mencelah. HP sendiri buat HARTA.

Erh penat la taip. Nantilah aku sambung Part II. Itu pun kalau rajin laaaa.. lagipun blog aku nim blog sendu, so biarlah dia kekal sendu.