Tuesday, July 20, 2021

Kesayangan Saya - My birthday gifts

 Assalamualaikum


Salam Aidiladha 1442 Hijrah kepada semua pembaca blog ini. Tahun ini merupakan tahun kedua kita semua berjuang menentang Covid-19. Kita masih lagi tidak dibenarkan merentas negeri dan merentas daerah kerana bimbangkan kesihatan diri dan keluarga tambahan pula kes yang mencanak-canak tinggi. Untuk minggu ini sahaja, kes telah mencapai sehingga 13 ribu kes. Namun begitu, pemberian vaksin oleh kerajaan cukup pantas berbanding negara lain. Perlu diingatkan vaksin bukanlah ubat untuk mencegah covid namun vaksin hanya membantu untuk mengurangkan kesan kepada tubuh badan kerana virus ini masih lagi boleh menjangkiti tubuh manusia. Penat bercakap pasal Covid ni, saya pon dah putus asa. Kaki diikat oleh kerajaan dari bergerak bebas namun saya faham ini untuk kebaikan bersama. 


Tahun ini menjadi saksi tahun kedua saya beraya di perantauan tak kiralah Hari Raya Aidilfitri mahupun Hari Raya Aidiladha. Sedih bukan kepalang namun demi kesejahteraan bersama, kerana terpaksa ku relakan. Sebenarnya saya tengah mengarang cerita-cerita ini di awal pagi 20 Julai 2021 bersamaan 10 Zulhijjah 1442 pada pukul 3. 30 pagi. Mata tak dapat dipejam lalu saya membuat keputusan untuk menulis cerpen diri erh menaip kisah diri. Blog saya kan, so the story is up to me.


Enough about Covid dan Raya. Let's move on to what I want to talk today. I just want to share what I got for my birthday this year. I was born on 11th June 1990 so it's mark that my age now 31 years old. How time flies so fast. I remember that I just reached 30 years old and out of blue I am now 31 years old. Still single and still waiting for my jodoh. Stop accusing me memilih because jodoh itu kan rahsia Allah. Nak kata saya tak lawa? Haaaa, memang pon. Saya mana lawa tapi perasan lawa tuh ada. Siapa lagi nak hargai kecantikan saya melainkan saya sendiri. I love myself but in the same time I hate myself. Too many flaws and I always think people judging me. I always think that people hate me and I guess you too? Hahahahahahaha


Dop erh doh la ngapeknya. MashaAllah apa benda lah aku buat nim pagi-pagi buta. Esok raya hoiii. Sebenarnya esok saya nak pergi bakery. Saya nak beli cheesecake, saya nak beli fruitcake, green tea roll cake dan juga sasame roll cake. Thinking about food makes me happy. Terlalu banyak yang saya inginkan namun saya tak nak gemuk. Habis semua baju seluar saya tak muat. Dah la buruk, gemuk pulak tuh..Hahahahahahaha. Nonsense. Merepek lagi. Saya sudah gila pagi-pagi. 


Okay-okay, enough is enough. Let's move on. Sebenarnya saya nak cerita yang saya dapat untuk birthday tahun ini. Orang bagi kita kenalah hargai. Tak sangka tahun ini lebat sungguh hadiahnya. Tak berhenti. Setiap hari ada aje parcel atas nama saya. Saya syak orang yang tengok Whatsapp status dan juga Instagram story dah jemu. Almaklumlah asyik menunjuk aje. Actually my intention is to appreciate their gifts not to show off. It is like telling people that there are people who apprieciate me, who care about me and who always love me inside and out. Gittew.


The story start when Nur Syafiqa Syahida sent me a parcel and it was Telekung for me to wear so that pahala also goes to arwah Mama (Syafiqa's Mother - may her soul rest in peace).

Telekung Hasnuri from Syafiqa
Aku pun sebenarnya suka warna hijau, tapi suka macam tak suka sebab mata aku asyik nampak warna purple yang cantik. But after I received this, erhhh lawa pulak warna hijau. So now in my eyes, green looks beautiful. Gittew.

Then I received another parcel from Nur Hidayah but I call her Mok Dayah while she call me Kak Wanie. Okay, how the story start. Actually Mok Dayah ni ada a lots of nephew yang hensem so angan-angan masa sekolah nak la ngorat  nephew Mok Dayah so one day I jadi la niece-in-law Mok Dayah. Kononnya. But till now no one yang pandang aku hoii. All her handsome nephews sold out. Dah jadi bapak orang dah semuanya. Tinggal aku dengan Mok Dayah je masih terkontang-kanting mencari sinar yang tak kunjung tiba.
Baju Kurung + Seluar from Mok Dayah


Cantik tak saya pakai. Cantikkan? Saya tahu awak malu nak cakap. Erhh tak pe kalau awak cakap saya buruk pon tak pe. Saya okay-okay sahaja.Kurusnya? Dah itu masa kurus sekarang dah gemuk. Ini gambar menipu sebab sekarang saya duk ke kedai bakery jer. Mana tak gemukk!!!!!! Nanti awak zoom la yer jenama apa, pagi-pagi nim sakit pulak mata kita nak zoom jenama. Kalau berkenan boleh la google dan beli. Tapi kan baju ni belum sempat dipakai because of I was not going anywhere. Remember, Stay Home Stay Safe.

on that day, 11th June 2021 dapatlah suprisse gift box dari Geng Mereput bersama yang ahlinya terdiri daripada myself, Nur Syafiqa Syahida dan juga Siti Murni. We decided to end our golden age at Rumah Orang Tua. Actually kan, I suggest to Pika. Lets stay together in Terengganu at my pencen house. Lets die at Terengganu. Stay together because we are strong together. Merepek lagi
Suprise box from Geng Mereput Bersama (Kanan Syafiqa dan Kiri Murni)


Ini coklat aku makan semua dalah satu hari. Sugar Rush aku nasib baik tak masuk hospital. I cannot see many-many chocolate in the fridge, asyik teringat dan bila teringat kite makan lah. Pastu gemuk.

Then I received the present form Azuan Abdullah. Actually we just back together after a long argue (friendship). I know I kind of kekwat and annoying that is why he jauh daripada saya. I know why and try la pujuk. Tak makan weh. Asyik kena blue tick jer. Last-last I decided to send him a kad raya and luckily we are now be friend so we called re-friend??. Thank you kerana tak benci kita lama-lama.  
Half dozen of Jco Donuts

See what he sent to me? Donuts wehh. Saja nak kasi kite gemuk. He always send me road to 80kg. I am no 50-52 kg so gain anothe 30 kgs is way to high. I cannot imagine myself carrying that weight. Minta jauh weh. He send me trough Food Panda and guess what? I was asleep in the bedroom while my phone charging in the hallroom. When I woke up 1 hour later I saw many phone calls from him and Food Panda boy. The Food Panda boy kind of annoying because I did nit pickup the phone but it is okay since it was my fault. Hahahahaha. And guess what? I ate all in one sitting. Thank you. Hahahaahah

Later I received parcel form 90s Family. They sent me a big box of Sejadah made in Makkah. 

Bauan from Jannah

Mahal rasanya dengan kitab yasin dan juga counter for zikir. Thank you my 90s Family. Katanya stop thinking about bunuh diri. Solat atas sejadah mahal ibarat solat kat Mekah dan Madinah. Katanya lah. Meh la sis payung muka 
Lelaki - Apih, Kodin, Zek, Safs, Syaz, Pjoe
Perempuan -Me (alwa), Syer, Mekku, Mekna, Kiroh, Ferra
(Kanan ke kiri)

But the story does not stop there. I received another parcel from the same group of people. It is from 90s Family as well
From Syerah all the way from Terengganu but she now currently staying at Sandakan

From Hafeez Lee aka apih aka adik
From Ferra so that I can be a little bit pretty than ugly

Last one from Mekku and Mekna

And lastly 
Look what Saf asked Nur to do

Kelapa Butter Cake made by Nur Rafikah requested by Safs

Thank you all for the gifts. Saya dah tak larat nak menaip. Sekarang dah pukul 5.10 pagi. Still wide awake. To all my friends, my 90s Family thank you for staying with me trough thick and thin. I was overwhelmed this year with gifts and love. I love you all. May our friendship last forever until our last breath. I have lot to say but I should end here. 
















2 komen:

  1. So sweet kawan kawan awak. Mesti awak no baik kan sebab tu ramai yang sayang. Btway happy belated birthday to you may all your dream come true. Anak buah dayah nama hishamudin tu mu ngorat gok ke dulu ?hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dikelilingi orang-orang yang baik..awak jugak begitu..dikelilingi orang-orang yang baik…thank you awak..nope..yes he is but hishamuddin out of my league..

      Delete

 
Top